18. 8. 2013.

Pleme Masaji hoće da zaštiti svoj brend


Sa nadaleko čuvenim perlama i odećom jarkih boja, pripadnici naroda Masaji iz Kenije i severne Tanzanije jedna su od najprepoznatljivijih etničkih grupa u Africi.

Njihov polunomadski stil života i snažan kulturni identitet nije promakao svetskim komercijalnim brendovima koje koriste ime Masaji kako bi prodali svašta – od automobila, do trkačkih patika i odeće. Ali pripadici plemena žele da stanu na put zloupotrebi svog imena, navodi AFP.

- Ako postoji način da mi kao naod Masaji imamo korist od svoje kulture, to bi bilo odlično. Zato što, recimo imamo decu školskog uzrasta, a nemamo novca da ih školujemo – kaže Erik Ole Reson iz Inicijative za zaštitu intelektualne svojine naroda Masai.


Da bi obezbedili novac, pripadnici Masaji moraju da prodaju ono što imaju, a to su krave.

- Naše žene nemaju nikakv izvor prihoda, naši muškarci nemaju drugi način da zarade novac nego da prodaju krave. A s druge strane, vidimo da mnogi ljudi zarađuju na našoj kulturi – kaže on.

Inicijativu za zaštitu intelektualne svojine naroda Masaji osnovao je Isak ole Tialolo pre dve godine koji od tada vodi borbu da zaštiti ime Masaji kao “brend”.

Masaji bi onda mogli da traže finansijsku nadoknadu za korišćenje njihovog imena i slike, novac koji im je neophodan s obzirom na to da više od 70 odsto pripadnika plemena Masai živi ispod granice siromaštva.


Predstoji im, međutim, dug put do registrovanja imena. Najpre je potrebno da čitava zajednica podrži tu ideju – a to nije mala stvar imajući u vidu da su Masaji rasuti u dve zemlje.

- Oko tri miliona Masaija, u Keniji i Tanzaniji, trebalo bi da stane iza ove inicijative za zaštitu intelektualne svojine i tako odbrani svoju kulturu – kaže Isak i dodaje da je do sad uspeo da stigne do skoro polovine zajednice Masai.

Ako ceo narod podrži taj plan, moraće da se formira generalna skupština u kojoj će biti plemenske starešine koje treba da se upoznaju sa pitanjima šta znači intelektualna svojina i koje pravne korake treba preduzeti, kao i kako distribuirati eventualne buduće prihode.


Izvor: Telegraf

Нема коментара:

Постави коментар